Hoe komt het dat het boek zo snel duurder is geworden?

Economen zouden zeggen dat het komt door vraag en aanbod. Als er veel vraag is, gaat de prijs omhoog. Kunsthistorici kunnen daaraan toevoegen dat het vaak een tijdje duurt voordat de unieke waarde van culturele werken, zoals die van Rembrandt en Van Gogh, in de verkoopprijs tot uiting komt. In dit geval speelde ook een ander soort tijd een rol bij de prijsvorming.

Wie crowdfundingvoorkennis had, kon voor € 7,50 een Pantoons boek bestellen, maar moest dan wel een een paar maanden wachten op levering. Wie treuzelde tot na Sinterklaas zag de levertijd weliswaar dalen, maar moest daarvoor wel een steeds hogere prijs betalen. Die pivot naar snelle levering leidde zelfs even tot een levertijdenwedloop, waarin ook buitenlandse aanbieders zich meldden.

De tweede en derde druk gaan gepaard met een geheel geautomatiseerd content marketing kanaal waar ook amazonische verzendkosten in rekening worden gebracht. Daarbij liep de prijs, ook door hogere drukkosten en/of drone-investeringen, op tot € 19,95 (plus € 1,95).

Of dit Pantoonpatroon zich over 5 jaar gaat herhalen, is nu nog niet te voorspellen. Maar wie niet de hoofdprijs wil betalen, kan maar het beste Arnhem Direct in de gaten houden.